Dat digitalisering staat voor een betere dienstverlening aan de burger, dat hebben ze in Beerse, Berlaar en Herk-de-Stad recent mogen ervaren. Sinds de go-live van de modules adreswijziging en verhuis naar het buitenland binnen SmartLoket, gebeurt de aangifte verhuis in deze drie gemeentes nu volledig digitaal. Een groot verschil voor de burger! Voortaan moeten ze niet meer langskomen om een verhuis te melden, de adreswijziging kan gewoon online geregistreerd worden.
Hoe dat precies in z’n werk gaat? Heel eenvoudig!
De burger registreert de adreswijziging online en geeft zo zijn nieuwe adres door. Na aanmelden worden ook zijn gezinsgegevens automatisch opgehaald waardoor deze gemakkelijk mee verhuisd kunnen worden
SmartLoket zorgt er achter de schermen voor dat dit doorgestuurd wordt naar de back-office toepassing. Zo hoeft u niets meer over te typen. Voor het gemeentebestuur verandert er niets, u blijft de aanvragen via de gekende weg behandelen.
En de burger?
Die wordt op de gepaste momenten automatisch, onder meer via ‘Mijn burgerprofiel’ op de hoogte gehouden van de status van zijn adreswijziging en uitgenodigd om zich aan te bieden op het gemeentehuis voor een aanpassing aan de identiteitskaart.
Ook een verhuis naar het buitenland kan online geregistreerd worden.
Benieuwd naar al de modules van SmartLoket?